אנדודונטיה - טיפולי שורש במכשור מתקדם

טיפול שורש

ישנם מקרים לא מעטים בהם השן יכולה להינזק וכתוצאה מכך אנו יכולים לחוש כאבים ואי נעימות בשן. בין הסיבות הנפוצות לפגיעה בשן היא דלקת או זיהום במוך השן, אשר גורמים לכאבים עזים וישנו צורך בבדיקה לעומק של רופא שיניים לצורך הטיפול בבעיה.

טיפול שורש נעשה בדרך כלל תחת הרדמה מקומית אשר מונעת כאב מיותר במהלך הטיפול.

שיניים מוזנות ע"י כלי דם ועצבים הנכנסים אליה דרך קצה השורש, הם עוברים  בכל שורש דרך תעלה עד שמגיעים לחלל מרכזי בתוך השן הנקרא לשכת המוך.

גורמים המצריכים טיפול שורש:
  • עששת עמוקה וחלחול חיידקים למרחב הפנימי של השן
  • חבלה בשן ופגיעה בכלי הדם באזור כניסתם לשורש והתחלת נמק
  • את פנים השורש דלקת חניכיים ש"מדביקה"
  • סתימה עמוקה מאד שמהווה גירוי מתמיד לפנים השן עד שהדלקת שיצרה נהיית בלתי הפיכה והגוף כבר לא יכול להתמודד איתה

תהליך טיפול שורש

בשלב הראשון הרופא מבצע אבחון של הבעיה והערכת מצב. כחלק מאבחון מבצעים צילום שיניים, אוספים מידע על הכאבים מהמטופל עצמו וזאת על מנת לקבל תמונה מלאה על הבעיה ולקבוע מה הדרך המועדפת בה יש לבצע את הטיפול. לאחר כל הבדיקות הרלוונטיות , אם הוחלט לבצע טיפול שורש השלבים כדלקמן: בשלב הראשון מסלקים רקמות מודלקות או נגועות תוך ניקוי ושטיפה של התעלות. לאחר מכן מתבצע מילוי של התעלות בחומר ייחודי הנקרא גוטה פרקה ביחד עם צמנט שמטרתו לאטום את התעלה היטב ולמנוע כניסת וגדילת חיידקים בה. לאחר המילוי הרופא מבצע סתימה ומבנה שמטרתו להשלים את כותרת השן.

חשוב להדגיש שבטיפול שורש השן נשארת במקומה אחוזה בעצם כמו שהיא , הטיפול אך ורק מטפל בתעלות החלולות של כל שורש.

במקרים בהם קירות השן נותרו דקות, כותרת השן לא תוכל לעמוד בעומסי הסגירה בזמן האכילה, או שהשן השחירה, ניתן לבצע כתר על השן.

תהליך של טיפול שורש נמשך בדרך כלל כשעה בממוצע, וזאת בהתאם לסוג הטיפול ומספר השורשים שיש לשן . תהליך ההחלמה לאחר הטיפול הינו קצר יחסית ותלוי בדרך כלל במקרה הספציפי של המטופל.