טיפולי שיניים משמרים

מדובר על שימור שיניים לבל תאבדנה. הכוונה היא לתפוס את העששת בראשית דרכה, עוד טרם התחילה הפגיעה בשן, ועשיית כל המאמצים לשמור על יציבות השיניים והארכת חייהן בפה לאורך זמן.

אי אפשר להתחמק מביקור במרפאת שיניים וחשוב לא לדלג עליהם. יש להגיע לביקורת תקופתית על פי הנקבע אצל רופא השיניים, ולעקוב אחר המצב. שמירה נכונה על היגיינה של הפה הכוללת גם צחצוח וגם הסרת אבנית מעת לעת, תבטיח שיניים בריאות בפה לאורך זמן ותחסוך נזק שאין לו תקנה.

סתימה

השלב הראשון של העששת שהוא זיהום בשיניים, הוא פגיעה בזגוגית החיצונית של השן. צורתו החיצונית של השן נפגמת ולעינינו נראה חור שחור או אפור. במצב זה סותם רופא השיניים את החור באמצעות חומר מיוחד

טיפולי שורש

כאשר הזיהום כבר התפשט פנימה והגיע עד למוך השן, יהיה רופא השיניים מוכרח לנקות את התעלות ואת השורשים מן הדלקת כדי לשמור על השן שלא תאבד. טפול זה נקרא טיפול שורש, וגם הוא במסגרת טיפולי שיניים משמרים.

ישנם מקרים לא מעטים בהם השן יכולה להינזק וכתוצאה מכך אנו יכולים לחוש כאבים ואי נעימות בשן. בין הסיבות הנפוצות לפגיעה בשן היא דלקת או זיהום במוך השן, אשר גורמים לכאבים עזים וישנו צורך בבדיקה לעומק של רופא שיניים לצורך הטיפול בבעיה.

טיפול שורש נעשה בדרך כלל תחת הרדמה מקומית אשר מונעת כאב מיותר במהלך הטיפול.

שיניים מוזנות ע"י כלי דם ועצבים הנכנסים אליה דרך קצה השורש, הם עוברים  בכל שורש דרך תעלה עד שמגיעים לחלל מרכזי בתוך השן הנקרא לשכת המוך.

גורמים המצריכים טיפול שורש:

• עששת עמוקה וחלחול חיידקים למרחב הפנימי של השן
  • חבלה בשן ופגיעה בכלי הדם באזור כניסתם לשורש והתחלת נמק
  • את פנים השורש דלקת חניכיים ש"מדביקה"
  • סתימה עמוקה מאד שמהווה גירוי מתמיד לפנים השן עד שהדלקת שיצרה נהיית בלתי הפיכה והגוף כבר לא יכול להתמודד איתה

תהליך טיפול שורש

בשלב הראשון הרופא מבצע אבחון של הבעיה והערכת מצב. כחלק מאבחון מבצעים צילום שיניים, אוספים מידע על הכאבים מהמטופל עצמו וזאת על מנת לקבל תמונה מלאה על הבעיה ולקבוע מה הדרך המועדפת בה יש לבצע את הטיפול. לאחר כל הבדיקות הרלוונטיות , אם הוחלט לבצע טיפול שורש השלבים כדלקמן: בשלב הראשון מסלקים רקמות מודלקות או נגועות תוך ניקוי ושטיפה של התעלות. לאחר מכן מתבצע מילוי של התעלות בחומר ייחודי הנקרא גוטה פרקה ביחד עם צמנט שמטרתו לאטום את התעלה היטב ולמנוע כניסת וגדילת חיידקים בה. לאחר המילוי הרופא מבצע סתימה ומבנה שמטרתו להשלים את כותרת השן.

חשוב להדגיש שבטיפול שורש השן נשארת במקומה אחוזה בעצם כמו שהיא , הטיפול אך ורק מטפל בתעלות החלולות של כל שורש.

במקרים בהם קירות השן נותרו דקות, כותרת השן לא תוכל לעמוד בעומסי הסגירה בזמן האכילה, או שהשן השחירה, ניתן לבצע כתר על השן.

תהליך של טיפול שורש נמשך בדרך כלל כשעה בממוצע, וזאת בהתאם לסוג הטיפול ומספר השורשים שיש לשן . תהליך ההחלמה לאחר הטיפול הינו קצר יחסית ותלוי בדרך כלל במקרה הספציפי של המטופל.

מלבד הטיפולים שהוזכרו לעיל, כדאי להקפיד על הסרת אבנית מדי תקופה, בהתאם להוראת השיננית. טיפול זה הוא חשוב מאד היות והצטברות אבנית יוצרת רובד בפה, שמביא בעקבותיו דלקת חניכיים. דלקת זו נוסחה בדוקה לאיבוד שיניים בעתיד, היות ושורשי השיניים נחלשות ולא מסוגלות ליצב את אחיזתן בחניכיים.