סתימות בשיניים

סתימות שיניים ושיחזורים

שתי המחלות העיקריות איתם מתמודדת רפואת השיניים הינם העששת ומחלת החניכיים.

עששת (ריקבון השן) נגרמת כתוצאה מתוצרי פירוק וסביבה חומצית אותם מייצרים חיידקים שהתיישבו על השן. דרך ההתמודדות עם נגעים אלו הינו ע"י הסרה מכנית של הרקבון ולאחר מכן השלמת חומר השן החסר ע"י סתימה.

ישנם 2 סוגים עיקריים של שחזורי שן (סתימות):

סתימה כסופה (אמלגם): סתימה ותיקה עם נסיון של למעלה ממאה שנה, השחזור כשלעצמו יעיל מאד ועמיד . לפני כעשרים שנה התחיל ויכוח סוער בספרות לגבי תאימות ביולוגית של הסתימה שכן היא מכילה בין השאר כמות זעומה של כספית. למרות שישנם ארצות מסוימות באירופה שאסרו על השימוש בחומר זה , בספרות המקצועית לא נמצא קשר בין סתימות אמלגם למחלות  חסרונו העיקרי הינו האסתטיקה הלקויה ,הנובעות מכספית. עם העלייה בשנים האחרונות במודעות לאסתטיקה פותחו סתימות לבנות מחומרים מרוכבים שמשמשות גם לסתימות בשיניים אחוריות ולא רק לקדמיות. החומרים שבעבר היו ירודים באיכותם עברו שיפור ניכר ומשמשים כיום כברירת המחדל ברוב הסתימות.

סתימה לבנה

סתימה לבנה (מרוכבים): הסתימה הלבנה טומנת בחובה יתרונות נוספים מלבד היתרון האסתטי .

1- קישור החומר לשן נעשה ברמה מיקרוסקופית לתוך שכבת השן ולכן ניתן לבצע הכנה שמרנית ולהימנע מהסרת חומר שן מיותרת.

2- במקרים של אבדן חומר שן ניכר, הסתימה מחזקת את המבנה השארי ע"י קישורה ההדוק לכל חלקי השן ובכך נוצרת כמעין מקשה אחת  של שן.

3- ישנם סתימות לבנות אשר מכילות פלואוריד ובכך מפחיתים את האפשרות להתפתחות עששת בצמוד לשחזורים והסתימות. חסרון הסתימות הלבנות הוא הצורך בבנייתם בטכניקה מוקפדת ומדוייקת. הספרות עמוסה במידע על חידושים בנושא סתימות לבנות ולכן רק בקיאות בספרות והקפדה ביישום הטכניקה יבטיחו סתימה שתחזיק שנים רבות.